Boller i karry

  • Det skal du bruge:Fars
  • 300 g hakket svinekød
  • 1  fintrevet løg
  • 1 æg
  • 1 dl mælk
  • 4 spsk hvedemel
  • friskkværnet peber
  • 1 tsk groft salt
  • kryddergrønt (f.eks. Løvstikke til kogevandet)
  • vand
  • Sovs
  • 20 g smør
  • 1 finthakket løg
  • 2 tsk karry
  • 1 æble
  • 2½ spsk hvedemel
  • 6 dl kogevand fra kødbollerne
  • ½ tsk tørret estragon

Sådan gør du:

 Rør det hakkede kød med salt. Tilsæt løg, peber, æg og rør det sammen. Rør mælken i lidt efter lidt og rør melet i.Lad farsen hvile køligt i 20 min. Læg evt. kryddergrønt som løvstikke eller estragon i kogevandet. Rør farsen godt igennem. Form farsen til boller med ske og hånd. Læg dem i det kogende vand. Dæmp for varmen, når alle bollerne er i gryden og kog bollerne til de føles stive, ca. 8-10 min.Tag kødbollerne op med en hulske og læg dem til afdrypning i en sigte.

 Svits løgene i smør ca. 1 min. tilsæt karry og fintrevet æble , lad det svitse med i ca. 1 min. Hæld lidt siet kogevand ved og jævn sovsen med melet. Tilsæt estragon.Lad saucen koge ved svag varme og under omrøring i ca. 5 min. Tilsæt kødbollerne.

Serveres med ris og brød skåret ud i firkanter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar